Algemene voorwaarden
Artikel 1: Toepasselijkheid – definities
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze overeenkomsten van verkoop en opdracht die wij met u sluiten.
2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing.
3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op na- of deelbestellingen, vervolg- of deelopdrachten.
5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke kopers/opdrachtgevers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een bepaling een afwijking/aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is: een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. Dit betekent dat u alleen een consument bent als u privé zaken met ons doet.
6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
a. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
b. schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
c. documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te verstrekken adviezen, berekeningen, tekeningen, ontwerpen, (inspectie- of balanceer)rapporten e.d.;
d. informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
e. zaken: onze producten op het gebied van (onderdelen/componenten van) cardanassen voor auto’s, vrachtwagens, scheepvaart en industrie. Dit betreft producten uit ons assortiment of producten die wij in opdracht voor u ontwikkelen/vervaardigen (maatwerk). Dit zijn zowel los te leveren producten als onderdelen/materialen die wij bij de uitvoering van een opdracht gebruiken en aan u leveren;
f. opdracht: een opdracht tot het leveren van maatwerk zaken of tot het verrichten van werkzaamheden aan uw cardanassen, zoals reparatie, onderhoud, revisie, aanpassen/modificeren, balanceren en het verrichten van inspecties op locatie aan uw cardanassen.
Artikel 2: Aanbod
1. Tenzij wij in/bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog herroepen.
2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden prestatie of zaken tegen een overeenkomstig deel van de prijs/vergoeding.
3. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn of naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.
4. Ons aanbod en onze prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen of nieuwe/vervolgopdrachten.
5. Aan u getoonde of verstrekte monsters, modellen en voorbeelden, opgaven van afmetingen, gewichten, capaciteiten, prestaties, eigenschappen en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten ontlenen.
Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door per e-mail uw akkoord te geven op onze offerte. Als uw acceptatie afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben ingestemd.
2. Wij zijn pas gebonden aan:
a. een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
b. mondelinge afspraken;
c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst; nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de uitvoering van de opdracht, bestelling of afspraken zijn begonnen.
Artikel 4: Vergoeding – prijzen, tarieven
1. Tenzij wij met u een uurtarief overeenkomen voor een opdracht, voeren wij de opdracht uit tegen een vaste prijs (all-in prijs). Let wel: een dergelijke vaste prijs is altijd een richtprijs. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk toch niet goed hebben ingeschat, mogen wij een overeengekomen vaste prijs verhogen, mits de inschattingsfout ons niet te verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de overeengekomen prijs. Wij proberen altijd even contact met u op te nemen als de prijs hoger uitvalt dan aangegeven.
2. Bij werkzaamheden op uurtarief berekenen wij onze vergoeding op basis van de bestede uren tegen het met u overeengekomen of ons gebruikelijke uurtarief. De hoogte van dit uurtarief hangt mede af van het soort werkzaamheden. Zo hanteren wij verschillende uurtarieven voor reparaties en balanceerwerk. Bij meningsverschillen over de bestede of in rekening gebrachte uren, is onze urenregistratie bindend, behoudens uw tegenbewijs.
3. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten onze normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Onze normale werkdagen zijn: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) binnen de voor ons gebruikelijke werktijden.
4. Tenzij wij anders aangeven, zijn onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven exclusief BTW en eventuele kosten, zoals transport- of verzendkosten en declaraties van ingeschakelde derden.
5. Prijsverlagingen na het sluiten van de overeenkomst door – bijvoorbeeld – kortingsacties geven u geen recht op een prijsvermindering.
6. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen en tarieven hieraan aanpassen. (Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde onderdelen/materialen of wijzigingen in de tarieven van ingeschakelde derden.
7. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.
Artikel 5: Inschakelen van derden
Wij mogen leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.
Artikel 6: Verplichtingen – informatie
1. U zorgt ervoor dat:
a. u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie tijdig aan ons verstrekt;
b. u de cardanassen waarop de opdracht betrekking heeft tijdig aan ons ter beschikking stelt;
c. wij bij inspectiewerkzaamheden op de overeengekomen datum en tijd toegang krijgen tot uw locatie en de cardanassen waarop de werkzaamheden betrekking hebben. U zorgt dat deze locatie voldoet aan de geldende wettelijke (veiligheids-)eisen;
d. op de locatie aanwezige personen waar nodig hun medewerking verlenen en ons niet belemmeren in onze werkzaamheden;
e. wij – indien nodig – op uw locatie kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste aansluitingen voor elektriciteit, gas en water. Verloren arbeidsuren als gevolg van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening.
2. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct, volledig en authentiek is en vrijwaart ons voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist, onvolledig of niet authentiek zijn van deze informatie.
3. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten/uitvoeren van de overeenkomst van of over u krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.
4. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) conform de AVG en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de AVG.
5. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of uw overige verplichtingen uit de overeenkomst/deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen (bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
6. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet aan om later alsnog nakoming van u te vragen.
Artikel 7: Levering – termijnen – voortgang en uitvoering overeenkomst
1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie/zaken tijdig te leveren, maar overeengekomen termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u ons bij schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.
2. Als vertraging ontstaat bij de aanvang, voortgang of oplevering van de werkzaamheden of de overeengekomen levering van zaken doordat:
a. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
b. wij niet tijdig kunnen beschikken over of toegang hebben tot uw cardanassen;
c. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
d. sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen; hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
3. Bespoedigen wij de uitvoering van de overeenkomst op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
4. Het risico voor te leveren zaken gaat op u over zodra de zaken ons pand/terrein verlaten of wij u informeren dat u de zaken kunt afhalen.
5. Verzending of transport van bestelde zaken is voor uw rekening en risico. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die verband houdt met de verzending/het transport.
6. Bent u een consument? Dan gaat het risico voor deze zaken op u over zodra u of een door u aangewezen derde de zaken ontvangt. Wijst u zelf een vervoerder aan? Dan gaat het risico op u over bij ontvangst van de zaken door deze vervoerder. Verzending of transport is voor uw rekening.
7. Wij mogen bestelde zaken en voor een opdracht aangeschafte onderdelen/materialen voor uw rekening en risico opslaan, wanneer wij de zaken niet op de overeengekomen wijze aan u kunnen leveren, wij de opdracht niet kunnen uitvoeren of afronden of u deze zaken niet afhaalt en de oorzaak hiervan in uw risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft alsnog te leveren, de opdracht alsnog uit te voeren/af te ronden of u de zaken alsnog afhaalt.
8. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw (afname-)verplichting? Dan bent u per direct in verzuim. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – geheel of gedeeltelijk ontbinden, de bestelde zaken aan derden verkopen en de onderdelen/materialen voor andere opdrachten gebruiken, zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook tast dit ons recht niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht alsnog nakoming van u te vragen.
9. Bij werkzaamheden aan uw cardanassen informeren wij u als u de cardanassen weer kunt ophalen. U haalt uw eigendommen dan zo spoedig mogelijk op. Tenzij wij anders overeenkomen, mogen wij u (opslag-)kosten berekenen als u uw eigendommen na 2 werkdagen nog niet heeft opgehaald.
10. Bij de uitvoering van de overeenkomst houden wij rekening met de hiervoor relevante wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege. Eventuele kosten voor het naleven hiervan zijn voor uw rekening.
11. Wij informeren u over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
a. bij door u gewenste wijzigingen in een bestelling/opdracht;
b. als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze – door onvoorziene omstandigheden – niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u over een mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering onmogelijk? Dan hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden/leveringen en door ons gemaakte kosten.
Artikel 8: Inspecties op locatie
1. Tenzij wij anders overeenkomen:
a. controleren wij tijdens onze locatie-inspecties de algemene cardanasconditie inclusief eventuele schade en de speling van kruisstukken en het schuifgedeelte;
b. zorgen wij voor het volledig doorsmeren van de cardanas.
2. Na onze inspectie ontvangt u van ons een rapport met een gedetailleerde beschrijving van onze bevindingen en aanbevelingen voor onderhoud.
3. Let wel: zowel onze inspecties als onze rapporten zijn altijd momentopnames. Wij kunnen hierbij in redelijkheid alleen rekening houden met de concrete omstandigheden en feiten ten tijde van de inspectie, bijvoorbeeld het actuele gebruik/de actuele belasting van de cardanas. Hierop baseren wij ook onze aanbevelingen voor onderhoud. Eventuele wijzigingen in deze omstandigheden/feiten kunnen van invloed zijn op onze bevindingen en aanbevelingen.
Artikel 9: Meer- en minderwerk
1. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de overeenkomst voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het aanbod/de opdracht.
2. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de uitvoering hiervan zijn begonnen.
3. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:
a. wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b. onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of geschatte hoeveelheden/aantallen.
Artikel 10: Goedkeuring – oplevering bij opdrachten
1. Wij informeren u wanneer wij de overeengekomen werkzaamheden hebben afgerond en u de voor u vervaardigde maatwerk zaken of uw cardanassen (weer) kunt ophalen.
2. De vervaardigde zaken/uw cardanassen zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u (de werking van) deze zaken/cardanassen en de eventueel hiervoor overeengekomen specificaties, eigenschappen heeft gecontroleerd en de opleverstaat of (werk-)bon voor goedkeuring heeft getekend.
3. Is het voor de controle noodzakelijk dat u de zaken/uw cardanassen eerst (weer) in gebruik neemt, dan wordt u geacht uw goedkeuring te hebben gegeven als u niet binnen 2 werkdagen na het ophalen van de zaken/uw cardanassen klachten uit.
4. U wordt geacht ook uw goedkeuring te hebben gegeven als u onze bijbehorende factuur heeft betaald.
5. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk gebruik van de zaken/uw cardanassen? Dan is dit geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring als deze werkzaamheden nog niet zijn verricht of beëindigd bij voltooiing van ons werk.
6. Constateert u na de oplevering nog gebreken, defecten, onvolkomenheden e.d.? Dan gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.
Artikel 11: Klachten
1. Zaken die wij uit assortiment aan u leveren controleert u direct na ontvangst. U meldt eventuele zichtbare gebreken, beschadigingen, fouten, defecten e.d. binnen 2 werkdagen na ontvangst aan ons, gevolgd door een schriftelijke bevestiging hiervan. Meldt u deze klachten niet tijdig? Dan worden de zaken geacht in goede staat door u te zijn ontvangen en conform de overeenkomst te zijn geleverd.
2. Overige klachten over deze geleverde zaken meldt u direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico.
3. Klachten over verrichte werkzaamheden of geleverde maatwerk zaken die zich voordoen na oplevering meldt u ook direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de hiervoor overeengekomen (garantie)termijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico. Bij gebreke van een tijdige klacht, worden de werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te zijn verricht.
4. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
5. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
6. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
7. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie, bijvoorbeeld foto’s van de geconstateerde feiten. Is voor het onderzoek noodzakelijk dat u de geleverde zaken/uw cardanas (weer) aan ons ter beschikking stelt of moeten wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. U draagt altijd het transportrisico.
8. Geen klachten zijn mogelijk over:
a. onvolkomenheden in/eigenschappen van zaken die inherent zijn aan de aard van de materialen waaruit de zaken vervaardigd zijn;
b. in de branche geaccepteerde kleine afwijkingen wat betreft opgegeven capaciteiten, prestaties, eigenschappen, afmetingen, gewichten e.d.;
c. verrichte inspectiewerkzaamheden als de geïnspecteerde cardanassen niet meer in dezelfde staat verkeren als ten tijde van de inspectie, bijvoorbeeld door technische aanpassingen aan de cardanassen na inspectie;
d. zaken die na ontvangst door u zijn gewijzigd, be- of verwerkt.
Artikel 12: Garanties
1. Wij voeren de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in onze branche geldende normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.
2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het (op)geleverde.
3. Tenzij wij anders overeenkomen:
a. zijn alle door ons geleverde zaken vóór levering door ons gebalanceerd, zodat deze gebruiksklaar zijn;
b. zorgen wij dat al uw cardanassen waaraan wij werkzaamheden verrichten ook (weer) gebalanceerd zijn bij oplevering;
c. ontvangt u – nadat u dit aan ons vraagt – van ons een rapport met daarin de balanceergegevens.
4. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde onderdelen/materialen die wij bij derden inkopen baseren wij ons op informatie van de fabrikant of leverancier over de eigenschappen e.d. hiervan. Geeft de fabrikant of leverancier voor deze onderdelen/materialen een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze tussen ons. Wij informeren u hierover. Onze garantie gaat dan in ieder geval nooit verder dan de garantie van deze fabrikant of leverancier.
5. Gebreken/defecten die het gevolg zijn van door u of door derden doorgevoerde wijzigingen van technische aard aan geleverde zaken vallen niet onder de garantie.
6. Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel dan het gebruikelijke doel of op een andere wijze dan de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn als wij dat schriftelijk aan u bevestigen.
7. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de zaken/werkzaamheden overeengekomen prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.
8. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
9. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de zaken, het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel een terugbetaling van of korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Als sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
10. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel/kosteloze vervanging van de zaken of het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de overeenkomst – door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding vragen.
Artikel 13: Aansprakelijkheid
1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties, aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.
5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden nadat u bekend bent met of had kunnen zijn met de door u geleden schade en ons dus hiervoor had kunnen aanspreken.
6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
7. Stelt u zelf onderdelen/materialen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor een correcte verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze onderdelen of materialen noch voor het effect dat deze onderdelen/materialen op het eindresultaat of uw cardanassen hebben.
8. Wij zijn niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als de schade ontstaat door:
a. uw ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met het doel van het (op)geleverde of gebruik in strijd met de door of namens ons verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen, handleidingen, e.d.;
b. uw ondeskundige bewaring (opslag) van de zaken;
c. ondeskundig/onvoldoende onderhoud van de zaken door u of door een door u ingeschakelde derde;
d. aantasting van de zaken door van buiten komende invloeden anders dan invloeden waartegen de zaken normaliter bestand zouden moeten zijn, zoals brand, blikseminslag e.d.;
e. normale slijtage of corrosie;
f. fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door of namens u aan ons verstrekte of voorgeschreven informatie of onderdelen/materialen;
g. uw aanwijzingen of instructies;
h. of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
i. of doordat door of namens u (reparatie-)werkzaamheden of wijzigingen/bewerkingen aan het (op)geleverde zijn uitgevoerd.
9. Wij zijn ook niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als u ons niet altijd eerst zelf de kans geeft om geconstateerde gebreken, defecten, schade e.d. te herstellen voordat u – bijvoorbeeld – een derde inschakelt voor herstel/reparatie.
10. In de leden 8 en 9 genoemde situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
11. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken van derden.
Artikel 14: Betaling
1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u vragen.
2. Tenzij wij anders overeenkomen, betaalt u binnen een vervaltermijn van 30 dagen na de factuurdatum. De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar maakt.
3. Heeft u binnen de betaaltermijn niet (volledig) betaald? Dan bent u aan ons een vertragingsrente verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een maand rekenen wij daarbij als volle maand. Wat betekent deze cumulatieve maandrente? In de eerste maand na het verstrijken van de betaaltermijn berekenen wij de rente over de hoofdsom. In iedere daaropvolgende maand dat u niet betaalt, berekenen wij de rente over de hoofdsom vermeerderd met de al in de voorgaande maand(en) opgebouwde rente.
4. Bij consumenten berekenen wij een vertragingsrente van 7% per jaar, tenzij de wettelijke rente hoger is. In dat geval geldt de wettelijke rente.
5. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00.
6. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke incassokosten voor de consument:
a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een minimum van € 40,00);
b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom. Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
7. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
8. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid te twijfelen.
9. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
10. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben. Dit geldt ook indien u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.
11. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
Artikel 15: Eigendomsvoorbehoud
1. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen heeft voldaan.
2. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze vorderingen:
a. voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;
b. wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.
3. U mag de zaken in het kader van uw normale bedrijfsvoering doorverkopen, mits u met uw afnemers ook een eigendomsvoorbehoud overeenkomt.
4. Als wij identieke, niet-individualiseerbare zaken aan u leveren (bijvoorbeeld meerdere partijen van dezelfde cardanassen of onderdelen), wordt steeds de partij zaken die hoort bij de oudste factuur/facturen geacht als eerste door u te zijn doorverkocht. Dit betekent dat het eigendomsvoorbehoud in ieder geval altijd rust op alle geleverde zaken die nog in uw voorraad of pand aanwezig zijn op het moment dat wij een beroep doen op ons eigendomsvoorbehoud.
5. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van een financier brengen.
6. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de zaken.
7. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.
8. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
9. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij/onze werknemers uw terrein betreden en de zaken terugnemen. Dit tast onze rechten op het – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden van de overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet aan.
Artikel 16: Uw eigendommen – retentierecht
1. Als u aan ons eigendommen ter beschikking stelt – bijvoorbeeld uw cardanassen voor reparatie – blijven dit uw eigendommen. Wij gebruiken deze eigendommen niet anders dan noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht.
2. Wel mogen wij de teruggave van uw eigendommen opschorten indien – en gedurende de periode dat – u:
a. de kosten van (eerdere) werkzaamheden aan deze eigendommen niet (volledig) heeft voldaan;
b. andere opeisbare vorderingen die wij op u hebben niet (volledig) heeft voldaan.
3. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade – van welke aard dan ook – die voortvloeit uit het door ons uitgeoefende retentierecht.
Artikel 17: Faillissement – beschikkingsonbevoegdheid e.d.
1. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden op het tijdstip waarop u: a. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan; b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt; c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen; d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld; e. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen van) uw vermogen verliest. 2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
Artikel 18: Overmacht
1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit niet worden toegerekend als er sprake is van overmacht.
2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
a. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of dreiging van deze/vergelijkbare omstandigheden;
b. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;
c. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met) epidemie of pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
d. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de benodigde onderdelen, materialen e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen.
3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of onze werkzaamheden/leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.
4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd? Dan hebben wij wel recht op vergoeding van al uitgevoerde werkzaamheden/leveringen.
Artikel 19: Annulering – opschorting
1. Als u de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een gefixeerde schadevergoeding berekenen voor: a. alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte onderdelen); b. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en leveringen en gemaakte kosten is deze schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs/vergoeding.
2. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt of verzet of niet aanwezig bent op het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening brengen. Hetzelfde geldt als wij bij werkzaamheden aan uw cardanassen niet op de overeengekomen datum kunnen beschikken over deze cardanassen.
3. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
4. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen en uw eventuele tegenvorderingen.
5. Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding voor alle verrichte werkzaamheden/leveringen per direct opeisen en bij u in rekening brengen. Dit geldt ook voor gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en uren die wij of door ons ingeschakelde derden op dat moment al hebben gereserveerd voor de opschortingsperiode.
6. Kosten die wij maken voor het hervatten van de werkzaamheden/levering(en) zijn ook voor uw rekening. Kunnen wij de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden.
Artikel 20: Toepasselijk recht – bevoegde rechter
1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) sluiten wij uit.
3. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw vestigings- of woonplaats.
4. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van dagvaarding over uw keuze.
5. Als u gevestigd/woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent/woont.
Cardanas revisie
Aandrijfas revisie
Cardanas balanceren
Aandrijfas balanceren
Inspectie op locatie
Over ons
Afspraak maken
Contactformulier
Projecten
Algemene voorwaarden
Marchandweg 25, 3771 ML, Barneveld
☏ +31 (0)342-745755
✉ info@vanessencardanasservice.nl
Ma-vr 07:00 - 16:45 | za-zo gesloten
Tijdens de feestdagen zijn wij gesloten
6 november gesloten i.v.m. dankdag